onsdag 29 maj 2013

Ernst midsommartårta


Längtar till midsommar och solmogna jordgubbar till frukost! Vad ska du göra på midsommar? Tindra och Melvin är hos sin pappa det här året och vi ska åka till Norrtälje och fira midsommar! Hoppas på sol och värme så kan dom (jag gillar inte att bada i Sverige, kallt) andra bada och jag sola;)
Nästa vecka kommer min farmor och farfar ner till oss och hälsar på innan dom kör vidare till Italien! Farmor fyller jämnt i helgen och när dom kommer ska hon bjuda på en liknande tårta som den här midsommartårtan:) Så gott! Det är rätt häftigt det är inte många som är nära 30 och har en farmor och farfar som bilar till Italien, jag är glad att jag är och kommer vara en ung mamma och att jag kommer att orka hålla igång den dagen mina barn får barnbarn <3 
Jag hitta Ernst midsommartårta inne hos Klara Kling, inne hos henne kan du hitta massor av goda recept!!!
SMET 1:1 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör, smält
3 äggulor
5 msk grädde

SMET 2:

3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
mandelspån

FYLLNING:

rikligt med bär, som hallon, vinbär, blåbär och jordgubbar
3 dl vispad grädde
mera bär till garnering
florsocker

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175 grader.
2) SMET 1: Blanda vetemjöl, strösocker och bakpulver. Vispa ihop
med smält smör, äggulor och grädde. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna.
3) SMET 2: Vispa äggvitor, strösocker och vaniljsocker till en tjock
maräng. Bred ut marängen ovanpå den första degen. Strö över mandelspån.
4) Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter eller tills
marängen fått lite färg.

  • 5) Dela kakan på mitten och lägg bär och grädde på den ena halvan. Lägg på den andra halvan, garnera gärna med bär och pudra över florsocker.


3 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt ingen aning vad vi hittar på då, men äta jordgubbar ska jag då. Haha :) Allt är bra med oss, men jag håller med, tiden går ju såå fort. Är allt bra med er? :) Kram

    SvaraRadera
  2. Vi ska fara till min farfars ställe. Vårt absoluta smutlronställe. Ängar, skog, en tjärn med mycket fisk och allt är retro och nostalgiskt .... det blir min familj och mina två smöbröder med familjer som kommer att fira där med god mat, lekar och bara må gott. LÄNGTAR!! :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Guud va det ser gott ut. Inga spikade planer än. Kanske jobbar. Kanske inte. Ha en skön dag!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3