måndag 21 oktober 2013

Egentid

Varför ska det vara så svårt att tillåta sig att åka iväg utan något barn med sig? Jag får dåligt samvete när "jag lämnar fältet". Varför? Vad gör man för att inte få det? Nästan 2 timmar var jag iväg och ja det var så skönt. Jag har lovat mig att börja göra det oftare. Och det blir ju lättare nu när Saga snart kan börja äta riktig mat! Innan jag fick Valter så var jag duktig på att ta mig tid för egentid. Men det är kvart det var enklare då. Bara två barn och varannan vecka var barnen hos sin pappa. Nu har jag fyra barn och två barn på heltid så det är klart det inte finns samma tid. Men 2 timmar är ju ingenting för att sen komma hem som uppladdad mamma. 
Hur jag på bästa sätt ger mig avkoppling och egentid. Sola. Så skönt. Jag känner mig fräschare och avslappnad efter.
En kopp te med bästaste vännen. 

Träningen är verkligen också något som får mig att må bra och ge mig energi. Men det blir inte samma avkoppling. Där ska man ju också vara uppmärksam och på vakt. Speciellt när jag går på pass.

Påvägen hem satt jag och tänkte på hur avslappnad jag var och hur skönt det var att släppa allt och sticka en stund och då dyker en katt upp på 90 vägen. Hjärtat hoppa upp i halsgropen. Haha lugnet varade en stund iallafall... 

Tar du dig tid för egentid?

5 kommentarer:

  1. Oj, jag tillhör inte dom som har problem med det eller dåligt samvete över en sån sak. Vi är väldigt bra på att bevara våra egna intressen och aktiviteter och även att göra saker tillsammans som par. För oss är det jätteviktigt, att inte glömma bort varandra eller oss själva - för vi är ju inte "bara" föräldrar. Sen om det handlar om en helg på hotell tillsammans, eller att bara gå ut själv på en promenad är ju väldigt olika. Och nej, jag har aldrig haft dåligt samvete över det :-) Tror snarare att det är väldigt viktigt och att man behöver det.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte riktigt haft någon egentid sen Jennifer föddes, svårt när sambon jobbar och tränar så mycket och knappt är hemma... Men men, så kan det vara ;)

    SvaraRadera
  3. Man behöver egentid då och då, så tycker det låter som en bra ide att du ska göra det oftare :-) Alla är ju säkerligen olika och har kanske inte lika stort behov av att vara själv men jag är en människa som måste ha egentid och bara få vara jag liksom. Kram!

    SvaraRadera
  4. Man behöver egentid för att orka med. Nu har jag bara min dotter varannan vecka hos mig, så jag behöver inte så mycket egentid när hon är här :)

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är jätteviktigt med egentid, man blir nog en gladare och piggare mamma då. Man får inte glömma bort sig själv även om man har blivit förälder, så känner jag i alla fall:) Många kramar <3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3