måndag 23 juni 2014

God positiv måndag!


Igår var en tung dag för mig och på kvällen tänkte jag mycket på vad jag kan göra själv för att jag ska må bra innan jag får träffa den nya prat-tanten. 

Jag vet ju att jag får världens adrenalinkick av att gå på träningspass men mitt psyke är inte moget än för att orka ta mig iväg. Efter mycket tankar på att jag äter ju redan maxdosen på min SNRI (antidepresiva medicin) och jag vet ju hur mycket det gör för mig med samtalsterapi och tänkte då: vad är det hon hjälper mig med?!
Jo att bekräfta mina känslor, att det jag tänker och tror är sant och varken rätt eller fel. Och jag har fått det bevisat att negativt tänk ger negativ energi och positivt tänk ger positivt energi!! Men för mig är det lättare sagt än tänkt. Men den här morgonen började med att jag vakna av mig själv klockan 05.00 och jag började med att tänka att det är positivt att jag vaknade så tidigt av mig själv och att det måste betyda att jag är utvilad. 

Jag gick min morgonpromenad med Puppy och jag lät han välja väg (brukar annars gå samma väg varje morgon) Men han valde en helt annan väg åt ett helt annat håll. Och av det tänkte jag att det betyder att från och med idag börjar min förändring mot det positiva. Jag ska börja leva och må bra igen! Det tar tid, men min tid kommer <3 

Ni alla har säkert hört någon säga: -Hon är inte deprimerad, hon vill bara ha uppmärksamhet. 
Uppmärksamhet är precis det jag behöver och kanske till och med det viktigaste för att jag ska överleva. 

Jag har förstått att depression leder till sämre mående för närstående. Och att det är jätte svårt att stå brevid och se på att någon man älskar mår dåligt. Det låter så ynkligt men det bästa stödet till någon deprimerad är att inte ta avstånd utan tvört om. Visa att man finns där, man behöver inte älta om det dåliga måendet. 

Några gester som gett mig vilja och hopp till att må bra är:

När min nyfunna vän Linda kom för att fika och barnen skulle leka så hade hon med sig en stor jätte fin bukett blommor. Det uppmuntrade och fick mig att känna mig betydelsefull.

När min vän Sara bjöd mig hem mig på frukost och att det sen visade sig att hennes svärmor (min kollega) berättat för henne om hur jag mår så ville hon bjuda mig på frukost. Hon tog tid av sin fritid för att göra mig glad<3

När min älskade faster eller min sambos styvmamma skriver ett PM på Facebook för att höra hur det är med mig idag och påminner mig om att jag är en bra mamma<3

Min faster brukar ofta säga till mig att jag är hennes förebild. Och jag har funderat och funderat varför hon säger så och varför skulle jag kunna vara hennes förebild? 
Ja varför inte <3

Ha en fin dag och komihåg att ett hej med ett leende på läpparna kan förändra en människas dag!

Kram Veronica

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att du börjar må bättre snart! Det låter som du har små framsteg iallafall och det är ju toppen!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Älskar dej från hjärteroten gullisen <3 kram Milla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar <3